Maleisie en Singapore - Reisverslag uit Sukhumvit, Thailand van Annefleur Huijser - WaarBenJij.nu Maleisie en Singapore - Reisverslag uit Sukhumvit, Thailand van Annefleur Huijser - WaarBenJij.nu

Maleisie en Singapore

Blijf op de hoogte en volg Annefleur

06 Maart 2015 | Thailand, Sukhumvit

Jeetje wat is Maleisie anders! Het is niet heel duidelijk 1 soort bevolkingsgroep. Er zijn hier indiers, moslims, chinesen en de gewone Maleisiers die ook alle kleuren van de regenboog kunnen hebben, haha. Bij aankomst in de stad Kuala Lumpur zat ik in een wijk die naast Chinatown zat en in Little India, dus met name heeel veel Indiers en Chinesen. Het hostel was super vriendelijk en leuk, de eigenaar (Willy) was bezig met het bouwen van een nieuw guesthouse en ik heb hem wat adviesen kunnen geven op architectonisch gebied.

De avond van aankomst ben ik direct naar de Petronas Twin Towers gegaan, omdat deze gewoon heel gaaf zijn! Prachtig in het donker belicht met allemaal kleurtjes wat het totaalplaatje nog indrukwekkender maakte. Dit was voor mij voor het eerst een moderne gigastad die altijd voor films worden gebruikt waar uiteindelijk de gehele stad ten onder gaat aan buitenaardse wezens of enorme natuurrampen. Voor mij eigenlijk iets te groot en VEEL TE HEET. De volgende dag ben ik naar de beroemde Batu Caves gegaan (op de eerste dag van Chinees Nieuwjaar). Ik heb nog nooit zo'n groot staand soort van Indisch Budhabeeld gezien. Gigantisch! Om de grot te kunnen bereiken moet je een lange stijle trap betreden, poeh, wat was dat heet en zweterig. Overal op de trap zitten ook wilde aapjes die alleen maar uit zijn op je voedsel, gelukkig had ik niks bij me. De grot zelf bleef uiteindelijk helemaal niet boeiend te zijn. Dus ben ik met een groepje leuke mensen maar heerlijk wat gaan eten bij een Indisch restaurant en Chinatown bezocht. Verder verliep de dag lekker relaxed met een mooie water en kleur show in het park voor de Petronas Towers en een drankje bij de Reggea bar.

De volgende dag ging ik met de bus naar Melaka. Een plek die jaren geleden een soort van is overgenomen door de Chinesen. Met Chinees nieuwjaar (wat 15 dagen duurt) bezoekt heel China dus ook dit kleine plaatsje en dat brengt nogal de nodige chaos met zich mee. Na anderhalf uur verdwaalt wandelen met een 20kg wegende backpack op je rug in de 36 graden had ik eindelijk mijn hostel gevonden (wat uiteindelijk maar 5 min. van het busstatiom bleek te zijn), haha. De eigenaar (Howard), was onwijs vriendelijk en ik deelde de kamer met, natuurlijk, 2 andere Chinese meisjes. Ze waren heel grappig en kleedde zichzelf prachtig vanwege de viering van het nieuwe jaar, daar wordt ik na bijna 4 maanden in slobberige dezelfde kleding best jaloers van! Melaka is een grote stad met een mooi klein centrum, heel sfeervol en prachtig belicht in het donker. Ik heb hier 4 dagen gezeten omdat ik de stad ook niet kon verlaten ivm chaotisch openbaar vervoer. Ik heb mijn tijd prima besteed met heerlijk rustig aan doen, genieten van de rivier, straatkunst, musea, fietstochtjes, de lieve mensen in het hostel en heel veel films kijken!

Na een overtuigend gesprek met Linde op what's app heb ik besloten ook nog even Singapore te bezoeken, het was tenslotte maar 4 uurtjes hier vandaan. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Ik kon mijn geluk niet op met al de pracht en praal in de architectuur. De eerste avond ben ik dus ook direct naar de Marina Bay Sands hotel gegaan om vervolgens in de Gardens by the Bay de lichtshow te kunnen bekijken. Toen ik dit voor het eerst zag kreeg ik kippenvel, het besef dat ik gewoon echt in Singapore ben en deze wereldberoemde ontwerpen mag zien was adembenemend. Wat was het mooi zeg! De volgende dag ben ik naar het International Design Centre geweest op Victoria Street. Ik stond versteld van wat Singapore te bieden heeft op designgebied. Ik heb ook mijn nodige nieuwe contacten erbij gekregen en met een goed woordje gratis een boek mogen ontvangen over de winnaars van de Presidential Design Awards (wel uit 2010). In het materiaallab heb ik een nieuwe lading inspiratie opgedaan en in contact gekomen met een bedrijf uit London, gespecialiseerd in al deze diverse technieken. Ook maar meteen een materiaalboek aangeschaft. Ik vond het hier echt heel fijn, ik mis een beetje mijn ontwerpwereldje en ik kon hier al mijn geluk op! Daarna ben ik weer naar de Marina Bay gegaan om het wereldberoemde boot-vormige dak op te gaan. Als je te gast bent in het hotel mag je gebruik maken van 's werelds hoogste infinity pool, maar voor min. S$500 per nacht heb ik die ervaring toch maar achterwege gelaten. Bovendien was het uitzicht al adembenemend genoeg, echt prachtig. 'S Avonds ben ik weer terug gegaan naar de Gardens by the bay, omdat het gewoon te indrukwekkend is en voor een tweede keer de show bekeken van onder de bomen, magisch dat het was! Ookal voelde ik me wel een beetje alleen, zo'n momentje is toch leuker om te delen.

De volgende dag heb ik mijn geld besteed aan een van de mooiste dierentuinen die de wereld te bieden heeft. Wat een verschil met Blijdorp zeg! De Singapore Zoo is schoon, fris, verzorgd en maar weinig dieren zitten achter glas of hekwerk, wat de beleving nog intenser maakt. Maar met name de witte tijgers waren super cool! Het is een groot park en de combo met de hitte buiten maakt het zwaar om doorheen te ploegen, maar ik heb het erg naar me zin gehad. 'S Avonds maar eens tijd voor wat rust. Voor mijn laatste dag in Singapore had ik niks gepland (mijn geld was ook op), maar iemand had mij gratis een kaartje gegeven voor de Flower Dome en de Cloud Forest (twv S$37) en een leuk Nederlands stel was aangekomen in het hostel. Samen zijn we Chinatown doorgelopen en vervolgens voor de laatste keer mijn weg vervolgt naar de Gardens by the Bay. Het was architectonisch zeer interessant om te zien hoe het klimaat geregeld is in de Flower Dome en hoe ze een gigantische waterval binnen een verblijf in de Cloud Forest hebben kunnen bouwen, maar verder vond ik het niet heel boeiend. 'S Avonds was ik uitgenodigd om Chinees Nieuwjaar te vieren in het hostel met een traditioneel Chinees diner. Het was erg leuk om wat van de cultuur (letterlijk) te proeven en we hebben met z'n alle erg veel gelachen!

De volgende dag maakte ik mijn weg terug richting het Noorden naar de Cameron Highlands in Maleisie. Het heeft me 13 uur geduurt om eindelijk Tanah Rata te bereiken, maar het was het allemaal waard! Ik had hier ook afgesproken met een reisgenootje die ik midden in Vietnam en vervolgens nog heel vaak ontmoet had, leuk om elkaar weer te zien. Ik ben in het hostel zelfs een koppel tegengekomen die ik 3 maanden geleden in het Noorden van Laos op de boot had ontmoet! Echt bizar. Na een goede nachtrust maakte ik me klaar voor een hike door de Cameron Highlands en de Mossy forest. Na zoveel natuur te hebben gezien denk je soms alle soorten natuur wel te kennen, maar nee hoor, moeder natuur (met een klein beetje menselijke hulp) heeft me weer doen verbazen. Hier zijn een van de grootste theeplantages ter wereld van he bedrijf 'BOH'. Het was echt geweldig om te zien, ook zo groen! Het is hoog gelegen, dus was het een stuk kouder dan in de rest van Maleisie, maar ik vond het heerlijk. Er was ook een Nederlands restaurant in het dorp, met een chinese dikke eigenaar. Heel grappig! Ik heb daar met een Nederlands vriendinnetje een frikandel en wat frietjes gegeten, alhoewel het meer leek op een frankfurter worst, haha, maar goed geprobeert! Ik voel aan mijn lichaam dat de energie een beetje op aan het raken is, dus heb ik besloten de tweede dag hierzo lekker niks te doen (dit verslag schrijven, dat is alles).

Op naar de laatste bestemming in Maleisie, Penang (Georgetown). Deze stad staat bekend als World Heritage Site en heeft erg veel bekende straatkunst (met name graffiti). Bij aankomst in het net nieuw geopende guesthouse, in de giga bloedhitte, had ik al een lekker gevoel in deze stad. De eerste avond ben ik met wat mensen, ontmoet in het guesthouse, naar de Penang Hill gegaan, een uitkijkpunt op een berg waar een van 's werelds steilste treintjes je er naartoe brengt. Prachtig uitzicht over de stad! We kwamen voor zonsondergang, echter was dit precies aan de andere kant van het uitzicht en was het niet erg spectaculair. Daarna weer naar beneden en onwijs lekker gegeten in Little India bij een (je raadt het al) Indisch restaurant. Vanwege de hitte overdag is iedereen een beetje langzaam. We zijn de volgende dag dus ook erg langzaam door de stad getrokken om de straatkunst en de Jetty clans te bekijken. Dit laatste is erg gaaf om te zien. Het is een volk die op het water leeft en alles zelf gebouwd heeft, dus drijven ze op tonnen, emmers en andere plastic troep. 'S Avonds ben ik voor een biertje een vriend gaan opzoeken (ontmoet in Kuala Lumpur) die is gaan werken achter de bar bij een ander hostel. Hier kwam ik nog meer mensen uit Kuala Lumpur tegen en hebben een heerlijke avond gehad! Het was lang geleden dat ik weer een biertje had gedronken, omdat ik vaak alleen was 's avonds. Op die momenten wil ik alles behalve terug naar Nederland gaan, mensen ontmoeten is gewoon te geweldig! Voor mijn allerlaatste dag in Maleisie heb ik met twee vrienden een scooter gehuurd en zijn we naar de botanische tuin gegaan. Het ding wat hier als eerste opvalt is de enorme hoeveelheid wilde (en best irritante) apen. Ze willen je eten, drinken en rennen als gekken achter je aan. Ook wel erg om gelachen, omdat die beesten waar ze ook zijn lekker aan hun prive delen krabbelen en hoppa, random andere apen 'aanranden'. Van de tuinen zelf was veel te spreken! Rare bomen, planten en prachtige bloemen die ik nog nooit eerder had gezien. Heel bijzonder. Na de tuinen vervolgde we onze weg langs de kustlijn via een hele leuke en mooie route. Om 5:30 moesten de scooters ingeleverd worden en exact 5:33 kwamen we aan, goed geregeld! Ook deze avond weer terug gegaan naar het hostel van gisteravond en na wat biertjes met een enorme groep de discotheek ingegaan. Het was tenslotte mijn allerlaatste avond in Maleisie. Hele vage club! Overal bewaking en rare regeltjes als niet drinken en dansen te gelijk, de mensen die rookte moesten achter een rare lijn staan (ook als je wilt drinken) en je mocht niet uitbundig dansen. Maargoed, zolang je maar met een leuke groep mensen bent maakt het allemaal niks uit. Veel afscheid nemen van een hoop hele fijne mensen en daarna heerlijk geslapen.

Back to where it all started, Bangkok. De vlucht ging fijnloos en kwam aan in het mooiste hotel waar ik ooit heb overnacht! Ik wou mezelf verwennen op wat luxe en dat is me goed gelukt ook! Ik heb in 1 avond en nacht alles eruit gehaald wat erin zit, zoals het nemen van een bad, zwemmen in het zwembad, onder de stortdouche staan, films kijken op mijn mega flatscreen in de 'woonkamer' en films kijken op mijn mega flatscreen in de 'slaapkamer', haha. Beter dan dit kan niet. Ik maak me nu op voor mijn laatste middagje op reis. Ik ga zometeen naar de National Musuem of Modern Art, ben benieuwd. Daarna maak ik voor de laatste keer mijn weg richting het vliegveld.

Hierbij wil ik iedereen bedanken die dit geweldige leerzame deel van mijn leven heeft mogelijk gemaakt en ben ik nog nooit zo geinspireerd geraakt door wat de natuur, mensheid en vriendschappen te bieden heeft. Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie en Singapore bedankt! Ik ben een ander mens geworden en kan niet wachten op een volgend avontuur, want hier ga ik het natuurlijk niet bij laten. Nederland, tot over een paar uurtjes! Lieve familie, alvast een dikke kus.

Einde.

• 06 Maart 2015 - 13:38

Marian Huijser:

Lieve dochter,
    Ik wil jou ook bedanken voor je prachtige verhalen. Ik ben ook veranderd door jouw ervaringen te lezen en een poosje samen met je vader in ons huis te wonen. Ik weet nu dat jij overal in wereld je weg gaat vinden en heb er vrede mee.
    Lieve groeten en tot morgen

• 07 Maart 2015 - 10:45

Peet En Pat:

Wauw wat 'n verslag weer en wederom heb je ons , zeker door de laatste zin , tot tranen geroerd.

We willen je ook bedanken om deze vier maanden zowel jou als het verre Oosten beter te leren kennen , zoals ik al eerder schreef is dit alles voor ons echt 'n verrijking.Daarbij zijn we heel blij met de brieven die we mochten ontvangen.

Annefleur we houden zielsveel van je en wensen je heel veel geluk , wijsheid en een goeie baan zodat je dromen uit komen.

Dikke kus van ons en tot straks , de champagne staat koud !!