De drukte van Bangkok vs. de rust in Ayuthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Annefleur Huijser - WaarBenJij.nu De drukte van Bangkok vs. de rust in Ayuthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Annefleur Huijser - WaarBenJij.nu

De drukte van Bangkok vs. de rust in Ayuthaya

Blijf op de hoogte en volg Annefleur

17 November 2014 | Thailand, Ayutthaya

Dus, mijn eerste reisverslag! Ik schrijf 'm op mijn mobiel, dus lees even over alle foutjes heen.

Bangkok is achter de rug. Deze stad heeft heel wat losgelaten bij mij, maar wel in een positieve zin. Het begon bij het vliegveld waar het zweet al op mijn rug stond, want man, wat is het hier groot en wat is de migratie-wachtlijn lang. Nadat dit allemaal soepel verliep kon ik natuurlijk nergens mijn bagage vinden. Ik heb maarliefst 6 keer de bagageband voorbij zien komen, maar niks leek op de mijne. Uiteindelijk bleek mijn tas op z'n kop te liggen dus had ik hem gewoon niet herkent, haha, stom van me.

En toen kwam het, de eerste metrodeuren van de MRT gingen open en daar kwam de walm! 35 graden met een backpack op je rug en een tas voorop, man wat is het warm! Mijn host was nog aan het werk, dus heb ik mijn backpack in shoppingmall MBK achtergelaten en een beetje de shoppingmalls gaan kijken. Veel scholieren hebben vragen aan mij en willen me interviewen, wat uiteraard heel leuk is allemaal! Siam Square was groot! Denk aan Hong Kong, New York, luide muziek en grote tv schermen samen. Een shopwalhalla voor mensen met geld. Hier voelde ik me wel wat alleen, maar iedereen is super aardig en maken een belletje voor me om achter de makkelijkste route naar mijn host te komen. Mijn speciale bedankjes gaan uit naar de aardige (en prachtige) dame, samen met de 2 scholieren in Siam Paragon Shoppingmall en May uit Sukhumvit, ze hebben me echt gered! Haha.

Eenmaal bij Nong aangekomen voelde ik me helemaal super, een lieve meid in het locale Sukhumvit gebied (geen toerist te bekennen!). We gingen wat eten op straat (wat je hier altijd doet) en al direct snap ik waarom mensen van Thais eten houden, echt alles maken ze lekkerder dan je gewend bent! Vroeg slapen, want het was een werkweek en ik had een nacht overgeslagen. Nong maakt rare geluiden 's nachts, mormelt in het Thai en snurkt zoals ik het nog nooit gehoord heb (pa, ma, jullie zijn hier niks bij! Haha).

De volgende dag uitgestippelt om tempels te bezoeken. Altijd een beleving om hier te komen. De boottrip over de Chao Phraya rivier naar Tha Chang is een echte belevenis! Eerst stond de Grand Palace en Emerald Budha op mijn lijstje. Wat ook per direct iets is wat ik NOOIT meer ga doen. Een propvol gestouwt tempelcomplex vol met chinesen die achter de kont aanlopen van een gids met paraplu's, selfie sticks, grote hoeden, camera's, de hele ratteplan! Los van het feit dat je 'gepaste' kleding moet dragen wat uiteraard gewoon veel te warm was midden op de dag. Maar, als je over dit alles heen kijkt is het wel ongelofelijk spectaculair! Prachtige architectuur, perfect onderhouden en goud, goud overal goud.

Snel weg daar en even wat gaan eten op de markt. Hier heb ik 2 alleenreizende jongens ontmoet uit Zweden en Tsjechie. Samen met de Zweed ben ik naar de Wat Arun tempel gegaan, prachtig uit kapot geslagen porselein bedekte toren, de details zijn echt bizar gezien de tijd van afkomst. Gelukkig niet heel druke en bovenaan de lange klim een gaaf uitzicht over het metropool wat Bangkok te bieden heeft.

Na een ferry overstap naar de Wat Pho tempel gegaan. Een prachtig grote (natuurlijke goude) budha in een liggende positie. Heel imposant!
Het was alweer bijna 6 uur, dus moest ik me gaan klaarmaken voor een fietsroute 's avonds door de stad. Dit was zooo leuk!! Ik voelde me een beetje thuis omdat het een Hollands bedrijf is en er komen praktisch bijna alleen meer NL'ers. Ik was echter maar met 1 andere fietser uit Frankrijk. Heel intiem en prachtig om door zo'n stad te kunnen fietsen. De gids bracht ons door Chinatown en vertelde geweldige verhalen. Ook kregen we als maar weinige de kans om 's avonds de Wat Pho tempel in te gaan, zonder ook maar een kip te bekennen, dit was zo spectaculair. Prachtig belichte torens uit het oude regiem van Siam. Hierna met de ferry naar de andere kant van Bangkok gegaan (dat gebied valt onder een andere naam, welke ben ik vergeten). Hier komen geen toeristen dus krijg je een goed gevoel hoe het is om hier locaal te leven.

Op zaterdag was Nong vrij van werk, dus konden we samen wat gaan doen. Er was een Pools meisje aangekomen in de stad en wou graag mee, dus zijn we met z'n drieen naar Jim Thomson's huis gegaan. De woning van een Amerikaanse architect die ook kunst verzamelde en van prachtige interieurs houdt. Ik vond dit echt heel cool! Een gids vertelde ons alle details en ik had een grote wens om hier te mogen wonen. Ook hier kwam ik die Zweed weer tegen dus zijn we doorgegaan met z'n vieren.

Met de Khlongs (een soort van ferry's) zijn we naar de Golden Mountain gegaan. Een enorme tempel bovenop een berg. Goed voor de conditie, want liften zijn er hier niet bij. Bovenaan een prachtig uitzicht over de stad en lekker bijgekletst met iedereen. Hierna zijn we heerlijk wezen wandelen door de stad en langs de 'big swing' gelopen, met als doel: Khao San Road, het backpackers gebied.

Een ontzettend commerciele straat vol uigangborden, luide muziek, legaal drinken op straat, straatverkopers, waarvan met name die irritante vrouwtjes die je een kikker instrument willen aansmeren, haha. Ook voor het eerst Pad Thai gegeten, lekker, maar niet heel boeiend, goed brakvoedsel zoals kapsalon in R'dam.

Iets wat niet veel mensen van mij verwachten is het feit dat ik ook sprinkhaan, zijdewormen en kevers gegeten heb en het zelfs ook lekker heb gevonden! Het Poolse meisje wou graag een Thaise massage, dus heb ik haar voorbeeld gevolgt en een heerlijk voetmassage gehad. Super na zo'n lange dag wandelen. Na de massage lekker wat biertjes gedronken met wat gasten uit Oekraiene en nog wat over de straten gewandelt.

Zondagochtend vroeg op voor de trein naar Ayuthaya. Voor maar 15 baht (€0,37) zou je aan de andere kant van Nederland zijn, super goedkoop dus! De trein was een belevenis, alleen maar locale mensen en een constante stroom van voedsel-, drink- en boekenverkopers in de trein zelf. Na 2,5 uur in Ayuthaya aangekomen. Leuk hostel gevonden en eventjes bijgekomen van de drukke stad. Tegen het einde van de middag scooters gehuurd en lekker door het eiland gecruised! De Zweed had nog nooit op zo'n ding gereden en dat was dus best wel grappig. Ik moest me wel blijven concentreren, want ze rijden hier links.

Hele mooie inposante tempels. Totaal anders dan in Bangkok, omdat Ayuthaya een rijke vechtgeschiedenis heeft waardoor alle tempels erg aangetast zijn en meer lijken op ruines. Echter vond ik het juist daardoor allemaal prachtig, je kon de geschiedenis lezen in de boomwortels die kronkelend over alle Khmer-stijl achtige gebouwen gegroeid zijn. Het is hier klein, dus heb je alles wel in 1 dag gezien. Maat toch even een dagje rust gepland, waardoor ik nu op mijn gemak op het terras van het hostel dit kan schrijven.

Vanavond mogen we van de scooterhuurder gratis fietsen huren om een beetje te fietsen langs de prachtig belichte tempels en daarna de nachtbus naar Chiang Mai, waar ik erg naar uitkijk!

  • 17 November 2014 - 09:34

    Linde:

    Super tof An! Fijn om te horen dat het goed gaat en wat heb je al een hoop gedaan en gezien!
    Ben benieuwd naar je komende reisverslagen. :) Veel plezier in Chiang Mai!

  • 17 November 2014 - 13:00

    Jori8s Huijser Sr.:

    Wat een prachtig verslag. Vooral ook omdat het op zo'n manier geschreven is dat je het 'door de ogen' van Annefleur mee beleeft.
    Zie uit naar het vervolg!

  • 17 November 2014 - 20:05

    Peter:

    Hoi AF echt heel leuk om te lezen , je hebt nu zelfs n eigen icoontje op onze IPad gekregen zodat je nog maar een klik met je blog van ons verwijderd bent.Hele dikke kus van ons.

  • 17 November 2014 - 20:52

    Liesbeth:

    Het verhaal leest alsof je nooit iets anders gedaan hebt dan reizen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ayutthaya

Annefleur

Actief sinds 09 Nov. 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 5811

Voorgaande reizen:

17 Januari 2016 - 15 Januari 2017

Down Under!

12 November 2014 - 07 Maart 2015

Zuid-Oost Azie

Landen bezocht: